Program „Dobry Start” to inwestycja w edukację polskich dzieci, to rządowe wsparcie rodzin w ponoszeniu wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego.
- Dla kogo świadczenie dobry start?
Świadczenie dobry start przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole aż do ukończenia przez nie 20 roku życia. Dzieci niepełnosprawne, uczące się w szkole, otrzymają świadczenie do ukończenia przez nie 24 roku życia. Co ważne, od 2019 r. świadczenie przysługuje również uczniom szkół dla dorosłych i policealnych.
Program obejmuje dzieci wychowujące się zarówno w rodzinach, jak i te przebywające w pieczy zastępczej.
- Jak dostać świadczenie?
Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić mama lub tata dziecka, opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka(czyli osoba, która sprawuje faktyczna opike nad dzieckiem i wystąpiła do sądu o adopcję tego dziecka), a w przypadku dzieci przebywających w pieczy zastępczej – rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.
- Wnioski online już teraz
Wnioski o świadczenie dobry start od 1 lipca można składać drogą elektroniczną przez ministerialny portal www.empatia.mrpips.gov.pl lub bankowość elektroniczną lub portal usług elektronicznych ZUS.
- Papierowe wnioski od 1 sierpnia
Przyjmowanie wniosków papierowych rozpocznie się 1 sierpnia. Miejscem składania i realizacji wniosków będą te same instytucje, które realizują obecnie świadczenie wychowawcze w ramach programu „Rodzina 500+”. W przypadku rodzin zastępczych wnioski będą składane do powiatowych centrów pomocy rodzinie.
- Kiedy otrzymam wsparcie?
Im wcześniej rodzina złoży wniosek, tym szybciej trafi do niej świadczenie dobry start. Złożenie wniosku w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września.
- Więcej pieniędzy w domowym budżecie
Rodziny otrzymają nową formę wsparcia bez względu na dochód. Warto podkreślić, świadczenie z programu „Dobry Start” jest zwolnione od podatku. Co więcej, nie podlega egzekucji ani wliczeniu do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia.
- „Dobry Start” w liczbach
Wsparcie z programu „Dobry Start” trafia do 4,5mln dzieci. Od początku programu na jego realizację programu rząd przeznaczył z budżetu państwa ok. 4,26 mld zł.
- Łatwa procedura
W celu usprawnienia i przyspieszenia procesu przyznawania świadczenia dobry start zrezygnowano z konieczności wydania i doręczenia decyzji administracyjnej – są one wydawane i doręczane jedynie w przypadku odmowy przyznania wsparcia, a także w sprawach ustalenia nienależnie pobranego świadczenia.
- Nie przegap terminu!
Uwaga! Jeśli chcesz otrzymać wsparcie, wniosek należy złożyć najpóźniej do 30 listopada. W przeciwnym razie prawo do świadczenia dobry start przepadnie.
Lista banków uczestniczących w programie:
⦁ Alior Bank S.A.
⦁ PKO Bank Polski S.A./Inteligo
⦁ Bank Pocztowy S.A.
⦁ Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.
⦁ BNP Paribas Bank Polska S.A.
⦁ Credit Agricole Bank Polska S.A.
⦁ Getin Noble Bank S.A.
⦁ ING Bank Śląski S.A.
⦁ mBank S.A.
⦁ Bank Millennium S.A.
⦁ Nest Bank S.A.
⦁ Bank Pekao S.A.
⦁ SGB-Bank S.A.
Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej